0 Waar wij als GroenLinks-PvdA Nuenen voor staan

De feitelijke standpunten op veel thema’s geven aan dat er een grote overlap is in uitgangspunten en doelstellingen. De PvdA is van oudsher de partij die zich vooral richt op kansengelijkheid en sociale rechtvaardigheid. GroenLinks richt zich meer op behoud en versterking van leefomgeving en natuur en de rol van de mens daarin.

Al eerder dan in de landelijke politiek is lokaal in Nuenen het idee opgepakt om tot intensieve samenwerking te komen. Het is dan ook niet verrassend dat we in Nuenen komen met een gezamenlijke lijst en verkiezingsprogramma.

Daarbij zien we dat de sociale thema’s omtrent armoede en het milieu zich steeds meer vermengen:

–      Wonen en energie; dit laatste krijgt nu aandacht vanwege de hoge energieprijzen met als gevolg energie-armoede, maar speelt al heel lang door de afbraak van woningcorporaties, slecht onderhouden huizen en hoge huren; te lang is gewacht met overstappen op duurzame bronnen;

–      Burgerparticipatie; we willen in Nuenen burgers de kans geven om samen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leefomgeving, zowel fysiek als sociaal. In onze eigen buurt meer zorgen voor elkaar. Dit betekent dat Nuenen als overheid meer zeggenschap bij de burgers moet leggen. Wij staan voor de wijkaanpak.

–      Inkomensongelijkheid; de inkomensongelijkheid is nog steeds heel groot. 350.000 gezinnen komen nauwelijks rond. Het kopen van goede voeding en de mogelijkheden om er een gezonde leefstijl op na te houden is niet voor iedereen weggelegd;

–      De macht van de markt; afgedwongen internationale concurrentie leidt overal, ook in Nederland, tot armoede, aantasting van milieu en het verdwijnen van de biodiversiteit;

–      Klimaatverandering; wereldwijd worden de arme landen het hardst getroffen door de klimaatverandering en milieuvervuiling. De kloof tussen rijk en arm wordt groter en resulteert op veel gebieden in kansenongelijkheid. Watertekorten, droogte en overstromingen treffen vooral armere landen.

Ook de politieke werkelijkheid van Nuenen geeft aanleiding om tot stevige samenwerking te komen en zo dominantie vanuit andere partijen voor te blijven. De voordelen zijn voor de hand liggend: een grotere fractie in de gemeenteraad geeft meer ruimte aan progressieve en groene besluitvorming. We willen weerstand bieden aan krachten die sociale voorzieningen zien als kostenpost en de natuur als verdienmodel.

Het is niet mogelijk om in een programma alles uitgebreid te benoemen wat er de komende 4 jaar aan de orde gaat komen. Het zou resulteren in een dik boekwerk en bovendien is een glazen bol niet beschikbaar.

Daarom zijn we, naast het formuleren van concrete doelstellingen, gekomen tot een 10-tal leidende politieke principes waaraan we huidige en toekomstige standpunten willen toetsen. Wij zien het als ons moreel kompas.

Waar staan wij voor?

• GroenLinks-PvdA staat voor groen EN sociaal
  • GroenLinks-PvdA laat zich leiden door inhoud en ideeën, niet door populistische standpunten
  • Inwoners moeten altijd serieus genomen worden, we gaan het gesprek aan
  • De overheid ondersteunt waar nodig en behandelt inwoners met vertrouwen, niet met wantrouwen
  • We hebben een missie voor een betere wereld en dragen die uit, ‘think global, act local’
  • We kiezen duurzame langetermijnoplossingen, ook als dat op korte termijn meer (geld) kost
  • Maatschappelijke waarden en belangen zijn minstens zo belangrijk als economische waarden en belangen
  • Soms vereisen problemen pragmatische oplossingen; we zullen deze altijd toetsen aan onze basisprincipes
  • We baseren onze meningsvorming op gedegen argumenten en een zorgvuldige afweging
  • Wij staan voor een andere bestuurscultuur. Wij willen dat de kiezer serieus wordt genomen, door meer openheid en meer betrokkenheid van Nuenenaren.

Wij vertrouwen erop en hopen dat de uitgangspunten, zowel moreel als concreet, voor u aanleiding zijn om de samenwerking tussen PvdA en GroenLinks Nuenen de komende raadsperiode te ondersteunen, met als startdatum de verkiezingen op 16 maart 2022.