Rondetafelcafé goed bezocht

13 maart 2016

Het Rondetafelcafé over de bestuurlijke toekomst van Nuenen werd erg goed bezocht. Meer dan 40 mensen hebben met elkaar gediscussieerd over waar het met Nuenen naar toe moet. Voordat de discussie begon was er eerst een inleiding van Dick de Cloe. Dick is oud Kamerlid  en is in een groot aantal gemeente waarnemend burgemeester geweest.  De inleiding  ging over de sterkere positie van de provincie bij gemeentelijke herindeling en hun rol bij de bestuurskracht vanuit hun algemene  verantwoordelijkheid voor de de kwaliteit van het lokaal bestuur. Daarna gingen de aanwezige met elkaar in discussie over de vraag wat belangrijke criteria zijn in de keuze voor de toekomst van Nuenen. Duidelijk werd dat bijna niemand nog geloofd in een zelfstandig Nuenen. Ook in een samengaan met Geldrop Mierlo en Son en Breugel  was voor de aanwezigen nauwelijks een optie. De meeste kozen voor het samengaan met Eindhoven. Ook Helmond werd als optie genoemd. Voor enkele was juist een grootstedelijke samenwerking een ideaalplaatje. Een samengaan van Eindhoven, Helmond met de randgemeenten. De PvdA gaat verder met de discussie. In mei zal een openbare ledenvergadering worden georganiseerd  om een definitief standpunt te bepalen.