7 Veilig en duurzaam bereikbaar

Nuenen c.a. moet veilig en duurzaam bereikbaar zijn en blijven. Daarbij hebben we extra aandacht voor de voetganger en fietser die het meest kwetsbaar zijn in het verkeer. We willen het openbaar vervoer stimuleren en verduurzaming van het autobezit. Ons uitgangspunt is dat regionale verkeersprojecten niet ten koste mogen gaan van de leefbaarheid in ons dorp.

Voetganger en fietser gaat voor

We willen het aantrekkelijk maken om te voet of met de fiets op pad te gaan, door veilige en snelle fietsverbindingen te maken, en veilige oversteekplaatsen te maken voor wandelaars en fietsers. Daarnaast gaan we fietsstroken duidelijker zichtbaar maken, zodat deze veiliger worden.

  • We gaan daadkrachtig aan de slag met de uitvoering van het vastgestelde beleid, zoals de Opwettenseweg omvormen tot fietstraat, en fietstunnels bij Laan van Gherwin (Gerwen), Papenvoortsedijk/Smits van Oyenlaan, Vincent van Goghstraat/Smits van Oyenlaan en Helmondweg/Wolvendijk
  • We voorzien wegen buiten de bebouwde kom waar nodig van fietsstroken mét daarop fietssymbool en gaan handhavend optreden
  • De fietsstraat vanuit Mierlo naar Nuenen (Vaarleseweg, die overgaat in de Mierlosedijk) wordt als fietsstraat doorgetrokken naar Nuenen
  • We zetten ons in voor een snelle afronding van het doorfietspad Helmond/Eindhoven met een veilige oversteek van de Collse Hoefdijk
  • We zetten ons ervoor in dat de fietsroute vanaf het busstation naar de A270 over de Lyndakkers en het Bultsepad verder wordt uitgewerkt
  • We pleiten voor extra fietsenstallingen bij OV-haltes.

Goed en toegankelijk openbaar vervoer

Een goed en toegankelijk openbaar vervoer met snelle verbindingen naar Eindhoven en tussen onze kernen is belangrijk voor bereikbaarheid. Met name in de spits zorgt snel en frequent openbaar vervoer voor minder verkeersoverlast.

  • Lijn 6 moet worden gehandhaafd
  • Er moet gratis OV komen voor bezoekers WC-Woensel en Centrum Eindhoven (via dorpspas, parkeerkaart of ..)
  • We pleiten ervoor dat gebruik van Openbaar Vervoer (en ook fiets) actief wordt gepromoot
  • Er moeten ook abri’s komen, die bescherming bieden tegen regen en wind.

Veilig en duurzaam autogebruik

Als inwoners niet te voet, met de fiets of het openbaar vervoer kunnen reizen willen we zorgen voor veilig en duurzaam autogebruik. Op veel plaatsen gaat de snelheid omlaag en worden wegen zodanig ingericht dat de verkeersveiligheid verbetert.

  • Er komen voldoende openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s
  • De bussluizen Geldropsedijk/A270 worden zo spoedig mogelijk opengesteld voor autoverkeer
  • De maximum toegestane snelheden worden gehandhaafd, ook in het buitengebied
  • Heel Nuenen-Oost, net als destijds Centrum en Nuenen-Zuid, wordt een 30-km-zone
  • Een aantal 30-km-wegen moet zo spoedig mogelijk als zodanig worden ingericht, denk aan Klamperlaan, Brabantring/A.Pootlaan, Vallestap, Refeling, Collseweg etc.
  • We maken doorgaand autoverkeer door het centrum (noord/zuid v.v.) en het sluipverkeer in het gebied tussen Smits van Oyenlaan en Boord (oost/west v.v.) onmogelijk.

 Regionale afstemming

Het mobiliteitsvraagstuk kan niet alleen op Nuenens grondgebied opgelost worden, daarvoor is gedeelde verantwoordelijkheid en afstemming met buurgemeenten noodzakelijk.

  • Regionaal wordt de verantwoordelijkheid gedeeld, zodat Nuenen wordt ontlast van het doorgaande autoverkeer
  • Bij plannen voor wonen, industrie etc. moet vooraf de verkeersontsluiting zijn geregeld
  • Een oostelijke randweg blijven wij afwijzen, evenals een zogenaamde “grote ruit”.