3 Sociale wijken en buurten

Wij willen het dorpse karakter verstevigen in Nuenen en onze kerkdorpen. Dat dorpsgevoel zit niet in stenen maar het zit in mensen die voor en met elkaar leven. De behoefte aan mensen die zich inzetten voor andere mensen is nog steeds groot. Zeker bij een vergrijsd dorp als Nuenen vraagt seniorenbeleid om invulling op wijkniveau. Wij gaan voor een sociaal en zorgzaam dorp, met voldoende voorzieningen en waar de mens centraal staat. Hiervoor is democratische inbreng door wijk- en buurtraden noodzakelijk.

Lokale voorzieningen op peil houden

Voor een leefbaar dorp of buurtschap moeten lokale voorzieningen op peil blijven. Anders verliest de buurt levendigheid en trekken jonge gezinnen naar de omliggende steden.

Samen zeggenschap over de eigen omgeving

De inwoners krijgen meer zeggenschap over hun eigen omgeving, en mogen daarin ook meer initiatief nemen. Dat vraagt om kennis over wat er speelt en wat de behoeften zijn.

• De buurtregisseur is een spin in het web die weet wat er speelt en vervolgens buurtgenoten samenbrengt en stimuleert om te werken aan de leefbaarheid van hun eigen buurt, bijvoorbeeld via een ‘sociaal beraad’ op buurtniveau
  • De buurtregisseur en bewoners richten zich op enkele belangrijke aandachtsgebieden zoals sociale contacten, wonen, vrije tijd, veiligheid, opvoeden en opgroeien, financiën en gezondheid
  • Het zorgen voor elkaar en gebruik maken van elkaars talenten en kracht vermindert het beroep op professionele instellingen en kan daarmee bijdragen in het verlagen van de kosten.

Op buurtniveau samen voor elkaar

We willen deelname van de mensen aan de maatschappij stimuleren en wijkgericht werken bevorderen. Kleinschaligheid bevordert de betrokkenheid van de bewoners met medebewoners en hun omgeving en komt de leefbaarheid van de buurt en daarmee het welzijn van de bewoners ten goede. Door het realiseren van steun- en ontmoetingspunten dichtbij inwoners wordt de gemeente ontlast, wordt efficiënter gewerkt en neemt de sociale samenhang toe.

• We zetten in op het realiseren van buurthuizen, het realiseren van een gemeenschappelijke ruimte in Nuenen West heeft prioriteit
  • In navolging van de dorpsraden in Gerwen, Nederwetten en de wijkraad Eeneind dient de gemeente de totstandkoming van wijk- en buurtraden te stimuleren. Ook op dat niveau mag uiteraard ruimte geboden worden aan burgerinitiatieven.

Senioren in de wijken, voor en met elkaar

Er is terecht veel aandacht voor ouderen in de zogenaamde ‘vierde’ levensfase. Deze groep ervaart een (sterk) teruglopende kwaliteit van leven door lichamelijke gebreken, het geestelijk welzijn (eenzaamheid) of de mate van zelfredzaamheid. Een groeiend aantal actieve en fitte senioren bevindt zich echter in de zogenaamde ‘derde’ levensfase.

Zij worden in Nuenen momenteel beschouwd als een categorie die maximaal kan worden ingezet voor vrijwilligerswerk en het verlenen van mantelzorg aan de eerdergenoemde groep hulpbehoevende ouderen.

• Wij willen senioren serieus nemen in alle mogelijke rollen. Dat kan in een rol als mantelzorger of vrijwilliger maar er moet ook ruimte zijn voor creativiteit, deelname aan het verenigingsleven en individuele ontplooiing.
  • We organiseren ondersteuning aan senioren zoveel mogelijk op buurtniveau.

Lokale democratie met wijk- en buurtraden

Het bestaan van wijk- en buurtraden is voor de fysieke leefomgeving en de sociale samenleving van groot belang. Er is overleg, men leert elkaar kennen en er ontstaan ideeën en initiatieven. Bij het maken van plannen en bij de uitvoering werken gemeente en wijk- en buurtraden constructief samen.

• De gemeente gaat vroeg in het proces de dialoog aan met burgers, dorps- en wijkraad, belangenverenigingen/groeperingen, en actiecomités
  • De inbreng van buurt- en wijkraden dient op waarde te worden geschat en bij de beleidsbepaling vroeg in het proces te worden meegenomen. De gemeente maakt gebruik van de aanwezige expertise over lokale aangelegenheden
  • De gemeente vraagt actief of de wijk of buurt een rol wil spelen in de uitvoering van de plannen.