10 Gemeente is er voor inwoners en ondernemers

De gemeente is er in de eerste plaats voor doelgerichte en efficiënte dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Daarbij is niet de gemeentelijke organisatie leidend, maar klantvriendelijke ondersteuning aan burgers en bedrijven. Om dit te kunnen doen zijn onderling vertrouwen en open communicatie belangrijke voorwaarden.

Klantvriendelijkheid en vertrouwen, burger vroegtijdig betrekken bij grote vraagstukken

We willen een politieke en constructieve samenwerking op basis van inhoud, zodat de inwoners van Nuenen meer vertrouwen in de politiek krijgen.

• Besluitvorming moet plaatsvinden op basis van inhoud en het algemeen belang voor Nuenen c.a.
  • Inwoners worden vaker en vroegtijdig betrokken bij een participatietraject waarbij vooraf de voorwaarden en verwachtingen duidelijk zijn
  • De gemeente nodigt actief betrokkenen en belangengroeperingen uit om hun inbreng te delen ter voorbereiding op besluitvorming
  • De gemeente geeft heldere toelichting en onderbouwing bij gemaakte keuzes
  • Om de afstand tussen politiek en de inwoners zo klein mogelijk te maken, luisteren we goed naar dorps- en wijkraden, buurtverenigingen en belangenverenigingen
  • We starten een pilot met een online burgerpanel om inzicht te krijgen in meningen en voorkeuren van inwoners over actuele onderwerpen.

Integriteit van bestuurders
Integriteit wordt geëist van bestuurders, raadsleden en ambtenaren. GroenLinks-PvdA Nuenen hecht aan een bestuurscultuur gekenmerkt door transparantie, controleerbaarheid en ruimte voor inbreng van de burger.

Zelf het goede voorbeeld geven

De gemeente (bestuurders, gemeenteraad en ambtenaren) geeft zelf het goede voorbeeld en kan daar ook op aangesproken worden.

• De gemeente komt gemaakte afspraken na. Ze behandelt iedereen met respect, ook als de meningen verschillen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen personen op basis van geloof, huidskleur, geaardheid, gender of afkomst
  • De gemeente neemt zelf proactief initiatieven om eigen gebouwen te verduurzamen, om circulair in te kopen, om een mantelzorgvriendelijke werkgever te zijn .

Solide financiën

De gemeente Nuenen heeft haar eigen financiën redelijk op orde. Helderheid moet er nog meer komen in de schuldenpositie in relatie tot de aangekochte gronden.

• Een sluitende en inzichtelijke begroting blijft het uitgangspunt. Alle voorgenomen uitgaven en contracten van de gemeente worden vooraf zorgvuldig begroot
  • Lastenverlichting is geen doel op zich, we staan voor de goede en efficiënte uitvoering van cruciale gemeentelijke taken.

Dienstverlening aan inwoners

De digitale dienstverlening van de gemeente is in de afgelopen periode al uitgebreid. Daarbij moet de menselijke maat niet worden vergeten

• Online vragen en klachten dienen snel afgehandeld te worden
  • Voor burgers die moeite hebben met digitale formulieren wordt op andere wijze persoonlijk ondersteuning geboden
  • Voor senioren komt op verzoek een gedrukte versie van de gemeentegids beschikbaar.

De gemeente communiceert in begrijpelijke taal en houdt rekening met inwoners die minder taalvaardig zijn.