Samenwerking PvdA Nuenen en GroenLinks?

23 juli 2021

Verslag consulterende vergadering GroenLinks en PvdA Nuenen

Locatie:  Weverkeshof, Nuenen
Datum: vrijdag 16 juli 2021
Deelnemers:
leden GroenLinks en PvdA Nuenen

Tijd: 19.00 tot circa 21.00 uur

1. Opening en mededelingen

David Smeulders (voorzitter GroenLinks Nuenen ) en Jo Laeven (voorzitter bestuurswerkgroep PvdA Nuenen) lichten het doel van deze bijeenkomst toe: op 16 maart 2022 zijn er de gemeenteraadsverkiezingen. Bestuur en fracties van GroenLinks en PvdA Nuenen hebben de intentie uitgesproken gezamenlijk op te trekken. Deze vergadering beoogt de leden hieromtrent te consulteren.

Gestart wordt met een voorstelrondje.

2. Besluiten om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022

De besturen en de fracties van GroenLinks en de PvdA stellen voor om in deze

consulterende vergadering te komen tot de wens tot samenwerking van GroenLinks en PvdA, die bij de komende raadsverkiezingen leidt tot één verkiezingsprogramma en kieslijst. Bij consensus hierover in deze vergadering, zal dit voorstel tot samenwerking geaccordeerd moeten worden door de algemene ledenvergaderingen van zowel de PvdA als GroenLinks. Ook voor bestuurlijke goedkeuring is een akkoord van de ALV voorwaarde.

Jan Wesenbeek (fractievoorzitter van de PvdA) schetst wat aan deze vergadering is vooraf gegaan. Fracties en besturen hebben al diverse malen bij elkaar gezeten. Bij beide partijen wordt de noodzaak gevoeld om in Nuenen te komen tot een krachtig links/progressief geluid. De hoop en verwachting is dat een bredere progressieve partij – groen en sociaal – meer stemmers oplevert. Doen we dat als zelfstandige partijen of in een samenwerkingsverband? Krachtenbundeling is naar onze mening een manier om slagkracht te vergroten. De gedachte is dat beide partijen elkaar uitstekend aanvullen: het sociaal-maatschappelijke profiel van de PvdA met het profiel van duurzaamheid en milieu van GL.  Geopperd wordt om ook andere linkse en/of progressieve partijen zoals de SP, Volt en Partij voor de Dieren op enigerlei wijze mee te nemen, ook als zij (nog) geen formele groepering zijn in Nuenen; vooral jongeren voelen zich tot de nieuwe partijen aangetrokken. Hierover wordt verschillend gedacht. Denkwerk voor de werkgroep?

Gezien de geringe verschillen en de vele overeenkomsten in onze verkiezingsprogramma’s ligt samenwerking van PvdA met GroenLinks voor de hand. In veel gemeenten – en ook landelijk –  wordt die discussie gevoerd. Een aantal gemeenten, ook in onze regio,  kent al zo’n samenwerking, en daar blijkt het – o.a. uit gesprekken met Willem Buurke uit Son en Breugel -goed te werken. Ook in Veldhoven is onlangs zo’n samenwerkingsverband tot stand gekomen.

Er is consensus over bovenstaand voorstel: de besturen zullen de leden op korte termijn (in een ALV of digitaal) vragen of zij ermee kunnen instemmen bij de volgende raadsverkiezingen uit te komen met één programma en kieslijst van PvdA en GroenLinks. In de naamgeving blijven PvdA en GroenLinks zichtbaar.

3. Verkiezingsplan

• De tijd tot maart is kort. Er moet veel gebeuren
  • Er is een tijdschema (Joep Pernot), waarin alle activiteiten tot aan de verkiezingen zichtbaar zijn. Dit wordt aan de aanwezigen toegestuurd (actie: bestuur).
  • Zodra de ALV’s hun akkoord hebben gegeven zullen er werkgroepen aan de slag moeten:
  1. Schrijven van  het verkiezingsprogramma: schrijfgroepjes formeren per onderwerp, waarbij naast leden van PvdA en GroenLinks ook een beroep kan worden   gedaan op ‘buitenstaanders’ met expertise
  2. Gezamenlijke kandidatenlijst: kandidaatstellingscommissie
  3. Communicatie is belangrijk. Nuenen moet weten waar links/progressief Nuenen aan werkt. Ben Koeling heeft toegezegd een digitaal platform op te zetten  waar ideeën, teksten, voorstellen, gedachten, chats, kunnen worden gewisseld (er  komt via het bestuur een ‘link’)
  4. Werkgroep Campagne: hiervoor ook gebruikmaken van het digitaal platform.
  5. Kort overzicht van de politieke stand van zaken

Ongemakkelijk punt is de huidige situatie, dat GroenLinks deel uitmaakt van de coalitie en de PvdA van de oppositie. Ook de recente ‘versteviging’ van de coalitie’ onder aanvoering van W70 maakt het niet gemakkelijker voor GroenLinks om zich los te wrikken van de coalitie. Toch zal daar, om richting de verkiezingen geloofwaardig over te komen, niet aan te ontkomen zijn. Hoewel GroenLinks ook in deze raadsperiode zeker een eigen geluid heeft laten horen, zal daar na de zomervakantie expliciet aandacht voor zijn, zodat de combinatie PvdA/GL al een eigen gezicht krijgt.

Het is zaak dat de inwoners van Nuenen van de inspanningen van PvdA en GroenLinks regelmatig op de hoogte worden gehouden (RdL, NK, Facebook etc.). Men wordt tevens uitgenodigd mee te denken en mee te schrijven.

3. Sluiting

Op voorwaarde dat de ALV’s akkoord gaan met bovenstaand voorstel wordt de volgende gezamenlijke bijeenkomst van GroenLinks en PvdA gepland in de 2e helft van augustus 2021. Uitnodiging volgt.

Om 21.00 uur eindigt de vergadering.