Einde aan doorgaand verkeer over Opwettenseweg

6 januari 2021

Politiek is mensenwerk en dus heb je soms een gelukje nodig. Het was een gelukje dat twee fractieleden van W70 afwezig waren tijdens de raadsvergadering van 10 december. Zij konden niet meestemmen over het raadsvoorstel over de ontsluiting van Nuenen-West en over het amendement van de PvdA hierop. Er moest gestemd worden over het raadsvoorstel omdat anders de bouw van Nuenen-West zou stilvallen. Een dure consequentie.

Door het ontbreken van twee raadsleden werd het raadsvoorstel aangenomen met een meerderheid van één stem. Niet alleen de PvdA, CDA, D66, Groen Links en Natuurlijk Nuenen waren blij, ook het Actie-Comité Opwettenseweg Veilig verwelkomde de uitkomst. Want dit betekent een belangrijke stap naar een Opwettenseweg die vrij is van doorgaand verkeer.

Nog een jaar of vier
De Opwettenseweg is voor veel automobilisten een sluiproute naar Eindhoven. De weg is daar niet op berekend. Bovendien gebruiken veel schoolgaande leerlingen de weg om hun school in Eindhoven te bereiken. Veel fiets- en autoverkeer op een te smalle weg, dat is vragen om onveiligheid, ook voor de mensen die aan de Opwettenseweg wonen. Daar gaat dus een einde aan komen. “Het duurt nog een jaar of vier”, zegt Jan Wesenbeek, fractievoorzitter PvdA Nuenen, “want het verkeer wordt pas geweerd als de wijk Nuenen-West grotendeels af is. Daar staan 1400 nieuwe woningen gepland. De Opwettenseweg zou daar dan dwars doorheen lopen. Niet handig als dat een te drukke weg is. Dan kun je beter het verkeer over de Europalaan of de Geldropsedijk leiden. Die wegen zijn berekend op grotere verkeersintensiteit en dus voorkom je onveiligheid. Eerder autoluw was fijner, maar we zijn heel blij dat dit besluit er nu ligt.”

Er moest een beslissing vallen
Als het doorgaand verkeer pas over een jaar of vier gestopt wordt, waarom moest er dan in december al besloten worden? “Uitstel zou betekenen dat er nog maar een klein aantal woningen in Nuenen-West gebouwd zou kunnen worden. Terwijl onze regio, net als de rest van Nederland trouwens, grote behoefte heeft aan meer woningen. Minder bebouwen betekent dat we tekort schieten ten opzichte van onze inwoners, maar ook dat we de gemeentelijke financiën niet rond krijgen. Want de verkoop van grond is cruciaal voor de begroting.”

Stemmen over definitieve oplossing pas in februari
Het aangenomen amendement, Nuenen-West Zuid, niet te ontsluiten via een rotonde op de Geldropsedijk, moet naar het oordeel van de PvdA nader onderzocht worden als een volwaardig alternatief. Mocht deze variant niet haalbaar zijn, dan pleit de PvdA voor een variant, die Nuenen-West-Zuid ontsluit op de al bestaande rotonde aan de Arnold Pootlaan. Deze variant wordt in de in mei goedgekeurde Structuurvisie genoemd. Naast deze variant A liggen er nog twee mogelijke oplossingen op tafel. Beide varianten voorzien in de bouw van een nieuwe rotonde op de Geldropsedijk. De PvdA vindt dit onwenselijk omdat een rotonde de doorstroming belemmert en de verkeersveiligheid aantast. In februari beslist de raad van Nuenen welke variant het wordt.