Algemene Beschouwingen

18 november 2020

ALGEMENE BESCHOUWINGEN VAN DE PVDA BIJ DE BEGROTINGSBEHANDELING IN DE RAAD OP 5 NOVEMBER 2020

De financiële positie

Een sluitende begroting, dat wel. Maar er zijn bij ons grote zorgen over de meerjarenbegroting. De laatste jaren werd door het Rijk 4,7 miljard bezuinigd op gemeenten. Zij kregen ook de opschalingskorting op hun bordje en een abonnementstarief WMO, waarover veel discussie is. Veel gemeenten zijn in de bezuinigingsstand gekomen. De kosten Jeugdzorg blijven stijgen en Corona zorgt voor een dalende economie. Die effecten zullen ook in Nuenen neerslaan. Ook van het herijkingsfonds valt weinig te verwachten gezien de hoge extra uitgaven vanwege Corona. Deze pandemie treft ouderen, zieken, kinderen, ontwrichte gezinnen, bedreigt de inkomenspositie van werknemers, ZZP’ers, ondernemers, sportverenigingen en culturele organisaties. En is de financiële positie van Nuenen zo sterk, dat we de gevolgen daarvan kunnen opvangen? Nee, dat zal niet lukken. Daarvoor is de schaal van onze gemeente te klein. Dat is de keerzijde van het zelfstandig blijven!

Vraag: Onderschrijft wethouder Pernot onze somberheid over de financiële toekomst van Nuenen?

Vraag: Verdient dit toekomstscenario geen prominentere aandacht in de Toekomstvisie MDV?

De bestuurskracht

De bestuurskracht van de Raad overstijgt die van het College. Het adagium van de PvdA is samenwerken, Samen Vooruit. We zoeken elkaar als raadsfracties op om resultaat te bereiken, vooruitgang te boeken.  Hoe frustrerend is het soms te zien hoe dit College met grote dossiers omgaat. Daar waar samenhang tussen portefeuilles moet zijn (we noemen als voorbeeld Het Klooster, de Kloostertuin en de Wereld van Van Gogh) lopen gescheiden trajecten. Eén visie op dit grote dossier, waar cultuur, volkshuisvesting en accommodatiebeleid een samenhangend geheel zijn zou veel geharrewar, discussies,  tijdsverlies en frustraties besparen. Daarin slaagt dit College niet ten aanzien van dit dossier en andere dossiers. Dat toont weinig bestuurskracht, er lijkt gebrek aan chemie. Naar ons oordeel zou de voorzitter van het College daarin een sterkere regierol moeten nemen.

Vraag:

Onderschrijft de voorzitter van het College onze constatering dat er meer geïnvesteerd moet worden in het versterken van de bestuurskracht van het College door beter samen te werken?

Schuldhulpverlening

Er wordt 35.000 euro bezuinigd op armoedebeleid. Een restant schuldpost, die niet werd benut omdat middelen op andere posten in de begroting beschikbaar zijn. We zullen dit geld in 2021 hard nodig hebben. In juni van dit jaar werd door Deloitte en Schuldenlab NL een onderzoek gepubliceerd waarin wordt aangegeven dat het aantal huishoudens met probleemschulden in 2021 tengevolge van Corona stijgt van 1,5 tot in het slechtste scenario 2,6 miljoen, waarvan 41% problematisch. Begin van deze maand ontving koningin Maxima gemeenten voor het ondertekenen van het Pact Schuldenvrij Nederland. 80 gemeenten ondertekenden. Vroegsignalering en schuldpreventie zijn de uitgangspunten van dit Pact. In dit Pact is een viertal methoden, die door Schuldenlab zijn aangeduid als goede aanpak om de schuldenproblematiek in gemeenten te verminderen. Eerder dit jaar drongen we in een commissievergadering aan ook in onze gemeente meer aandacht aan dit probleem te besteden, helaas zonder resultaat. Eind november bespreekt de Raad een commissienotitie over Schuldhulpverlening. Wij dringen er bij het College op aan om in deze notitie de methoden van Schuldenlab mee te nemen.

Onze vraag aan het College is: Kan dit worden toegezegd?

Duurzaamheid

Het ontbreekt in onze gemeente aan een eigen op de maat van Nuenen gesneden duurzaamheidsbeleid. We zijn tot op heden niet verder gekomen dan het inventariseren van informatie wat dit beleid zou kunnen inhouden. We hebben inmiddels ervaring opgedaan hoe het met ingewikkelde onderwerpen in dit Nuenense College gaat. Van stroperig naar uitstel, van uitstel naar halfbakken voorstellen. In ander gemeenten gaat dat vlotter. In de begroting en meerjarenbegroting zijn in programma 6 een aantal voornemens genoemd. We willen de groenste gemeente zijn. Groen en Duurzaamheid zijn voor de PvdA onlosmakelijk. Om in het kader van groenste gemeente en duurzaamheid een paar stappen te maken dienen we 2 moties in.

Motie Versnelling Duurzaamheid Nuenen.

Motie Verduurzaming Nuenense landbouw Nuenen.

De Jeugdzorg

De Jeugdzorg is een belangrijk zorgdossier. Niet alleen vanwege de jaarlijks toenemende uitgaven op de begroting, maar veeleer vanwege de wijze waarop we dit in Nuenen organiseren. Naar onze stellige overtuiging kan het beter en goedkoper door het anders te organiseren. Mijn fractiegenoot Ronald Thomassen, die veel expertise heeft op dit onderwerp, heeft de wethouder daarover recent een notitie doen toekomen. Investeren in preventief acteren is daarin het adagium. Steeds meer landelijke gemeenten organiseren de Jeugdzorg volgens dit principe om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en lagere kosten te realiseren. De wethouder zou deze wijze van organiseren tot de zijne moeten maken en met het CMD daarover overleg moeten voeren.

Vraag: Is de wethouder hiertoe bereid?

Begin deze maand wordt een themabijeenkomst over de Jeugdzorg georganiseerd, waarbij de PvdA deze methode zal inbrengen. Mocht dit niet tot een gewenste koerswijziging leiden, overwegen we een initiatiefvoorstel over dit onderwerp in te dienen.

Accommodatiebeleid

Renovatie van Het Klooster en de Hongerman zijn voor de PvdA 2 financiële zorgdossiers. Er is nog steeds geen duidelijkheid over de definitieve financiering. Verduurzaming bij de definitieve beoordeling van de renovatie van Ht Klooster en de Hongerman is voor de PvdA uiteindelijk leidend. Ten aanzien van Het Klooster zijn er toezeggingen gedaan over de subsidiemogelijkheden om noodzakelijke verduurzaming te realiseren.

Onze eerste vraag is hoever de wethouder daarmee inmiddels gevorderd is?

Ook voor de renovatie van de Hongerman is een onderzoek naar de subsidiemogelijkheden verduurzaming gewenst.

Is de wethouder daartoe bereid?

Ten aanzien van Het Klooster merken we nog op, dat wij wel degelijk een koppeling zien tussen de plannen Kloostertuin en de renovatie van het Klooster. Te verwachten revenuen uit de definitieve bestemming van de Kloostertuin kunnen wat ons betreft ook deels bestemd worden voor investeringen in het Klooster.

Onze vraag is hoe de wethouder hier tegenover staat?

Tot zover onze eerste instantie.

Jan Wesenbeek, fractievoorzitter.