Aaltje Saarloos 25 jaar lid en actief in de PvdA

4 april 2022

Aaltje Saarloos 25 jaar lid en actief voor de PvdA

Uit handen van de huidige voorzitter Jo Laeven kreeg zij onlangs de bronzen speld van de PvdA.

Aaltje begon met haar werk voor de Partij van de Arbeid in Warmond, waar zij actief was als fractieondersteuner van Progressief Warmond. In die partij werkten GroenLinks, D66 en de PvdA samen. In die tijd was ze ook actief bij Niet Nix, een jongerenbeweging binnen de PvdA die gestimuleerd werd door Felix Rottenberg (voormalig voorzitter van de PvdA) om de gevestigde partij op te schudden.

In Nuenen is Aaltje begonnen als bestuurslid van de lokale PvdA, daarna burgerraadslid in de commissie Welzijn. Van 2002 tot 2014 was zij raadslid, waarvan de eerste 8 jaar als fractievoorzitter, in de periode dat de PvdA ook wethouder Andries Mulder in het college had. Daarnaast was Aaltje van 2009 tot op heden algemeen bestuurslid voor de PvdA van Waterschap De Dommel, waarvan de eerste tien jaar als fractievoorzitter, de laatste drie jaar als fractielid. Zij heeft zich hard gemaakt voor het voortbestaan van de waterschappen als zelfstandige bestuurslaag.

Binnen de sociaaldemocratische beweging heeft Aaltje diverse opleidingen gedaan, waaronder de Schaeferleergang, de Banningleergang  en de Wibautleergang. Daarnaast heeft zij deelgenomen aan meerdere intervisieclubs. Zij was een trouw bezoeker van congressen om optimaal op de hoogte te zijn van de landelijke onderwerpen en die te verbinden met de lokale onderwerpen.

Aaltje heeft een passie voor het landelijk gebied met de focus op de vraag hoe je het platteland leefbaar houdt en hoe je de stad en het platteland met elkaar verbindt; de mensen in de dorpen en de steden hebben meer gemeenschappelijke wensen en belangen dan je zou denken.

Na de afgelopen raadsverkiezingen is Aaltje opnieuw geïnstalleerd als raadslid en nog vol energie om de Nuenens inwoners te vertegenwoordigen, en nu voor de gezamenlijke lijst van GroenLinks en de PvdA, een progressieve samenwerking die zeker bij haar past. Zij was niet voor niets het eerste jaar van haar politieke activiteiten lid van beide partijen.