Actief lid

040-2833537 / 06 33625780

• Raadslid van 2010-2014

Marianne Cooijmans

Sinds 1972 woon ik in Nuenen. Tot mijn grote vreugde. Nuenen is een heerlijke woonplaats, maar voor zowel jongeren/starters als senioren zijn er onvoldoende mogelijkheden om hier te komen wonen of te blijven wonen.
Er zijn te weinig betaalbare woningen in Nuenen. Vooral starters hebben het nakijken. Er zijn veel te weinig sociale huurwoningen. En koopwoningen liggen veelal in de categorie die voor jongeren onbetaalbaar is. Een starterslening van de gemeente is een noodzakelijk steuntje in de rug.
Ook voor onze senioren is er weinig keus. Bijna geen appartement te huur of te koop. Onze senioren willen zo lang mogelijk actief blijven en zelfstandig wonen. Zij zoeken naar woonvormen waar ze veilig en op maat kunnen wonen, tot ze naar De Akkers  gaan.

Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) is een alternatief om hun woonwensen te realiseren. Bij CPO ben je samen met toekomstige medebewoners de projectontwikkelaar van je toekomstige woning. Daarvoor vormt een groep geïnteresseerden al in een vroeg stadium een vereniging. Omdat het ontwikkelen en bouwen een complexe materie is, wordt zo’n vereniging door een externe, onafhankelijke adviseur tijdens het hele proces begeleid.

Sinds 2014 is in Nuenen een aantal mensen bezig met het ontwikkelen van plannen om in Nuenen een woonvorm te ontwikkelen waarbij het naar elkaar omzien in de geest van ‘goed nabuurschap’ een prominente rol speelt. Gebleken is dat er grote belangstelling voor dit CPO-initiatief is. De PvdA ondersteunt dit initiatief graag, omdat er onder de groep ouderen grote behoefte is aan het bouwen van levensloopbestendige woningen. Een groot probleem bij het realiseren van hun plannen is het vinden van een geschikte locatie. Naar het oordeel van de PvdA moeten er reeds bij het maken van een bestemmingsplan locaties voor CPO gereserveerd worden, anders vissen kleine initiatiefnemers van kleine projecten steeds achter het net.

Wat zijn de voordelen van CPO?
Dat in CPO gerealiseerde woningen een voordeel op de bouwkosten gerealiseerd wordt van 15 tot 20%; dat er energiezuinig gebouwd wordt; dat je je toekomstige buurtgenoten leert kennen en dat je afspraken kunt maken over het organiseren van collectieve zorg. En dat CPO niet alleen voor senioren, maar ook voor jongeren en woongroepen een geschikte vorm is om eigentijds te bouwen.

Zijn er ook nadelen?
In Nuenen wel. Gebleken is dat met name het vinden van een geschikte locatie een probleem is. De gemeente zou hierin een veel actievere rol moeten spelen. De PvdA zal hierin een voortrekker zijn.